Svetová premiéra elektrifikovaného koncepčného modelu MI-TECH CONCEPT a koncepčného modelu SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT

Bratislava / Tokio, 23. október 2019 - Spoločnosť MITSUBISHI MOTORS CORPORATION (MMC) dnes na Tokijskom autosalóne 2019*1 odhalila malý elektrifikovaný koncepčný model MI-TECH CONCEPT*2 v štýle SUV a koncept SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT z kategórie minivozidiel „kei car".

Na tlačovej konferencii predstavili vozidlá generálny riaditeľ MMC Takao Kato a prevádzkový riaditeľ MMC Ashwani Gupta, ktorí zároveň vysvetlili stratégiu elektrifikácie MMC.

„Zasadzujeme sa o technológiu elektrifikácie, najmä plug-in hybridov (PHEV)," uviedol Kato. "Budeme rozširovať modelový rad elektrifikovaných vozidiel a ponúkať ich ďalšie varianty na základe efektívneho využívania najrôznejších technológií elektrifikácie v rámci našej aliancie, aby sa MMC do budúcna etablovalo ako líder kategórie PHEV."

Gupta doplnil, že MMC plánuje do roku 2022 nasadiť niektorú zo svojich technológií elektrifikácie do nového stredne veľkého kompaktného SUV, resp. v blízkej budúcnosti aj do niektorého z minivozidiel „kei car".

V súvislosti s koncepčným modelom SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT spoločnosť oznámila, že predstavuje druhú vlnu minivozidiel "Kei car" budúcej generácie a v pláne je aj uvedenie na trh do konca tohto fiškálneho roka.

MI-TECH Concept - základný prehľad

Koncepčný model MI-TECH Concept bol postavený ako „malé plug-in hybridné elektrické SUV, ktoré prináša bezkonkurenčnú radosť z jazdy a istotu na všetkých povrchoch a za všetkých podmienok". Tento koncept zhmotňuje slogan značky MMC „Drive Your Ambition"*3 prostredníctvom nového ľahkého a kompaktného pohonu PHEV, elektrického systému pohonu 4WD so štvoricou elektromotorov, vyspelých systémov na podporu riadenia a preventívnych bezpečnostných technológií - to všetko zabalené do malého elektrifikovaného SUV.

(1) Športový dizajn pripomínajúci buginu

Za štúdiou MI-TECH Concept stála snaha „prebudiť vo vodičovi túžbu po dobrodružstve"; vozidlo bolo preto navrhnuté so športovou karosériou pripomínajúcou buginu, zhmotňujúcu samotnú podstatu značky Mitsubishi.

Progresívny charakter elektromobilu je vyjadrený svetlo modrým lakom karosérie a sekundárnym medeným odtieňom v motíve cievky elektromotora na maske chladiča, vo vnútornej časti kolies a v interiéri.

V prednej časti vozidla bol uplatnený nový dizajnérsky jazyk prednej masky v tvare dynamického štítu (Dynamic Shield) od MMC. Objavuje sa tu matný olovený odtieň uprostred masky chladiča a meď ako vedľajší odtieň pre pôsobivejší dôraz na elektrifikáciu pohonu tohto vozidla. Do prednej časti sú zabudované svetlomety v tvare T pre zdôraznenie markantného vonkajšieho vzhľadu.

Hliníkový ochranný kryt po oboch stranách spodnej časti nárazníka chráni karosériu, zatiaľ čo jeho prostredná časť slúži ako prívod vzduchu.

Nápadne vytiahnuté a zvýšené lemy blatníkov po bokoch vozidla spoločne s veľkými pneumatikami poukazujú na mimoriadnu mobilitu aj výkon SUV, rovnako tak ako spoľahlivé záberové schopnosti v teréne. Dizajn karosérie vyjadruje veľkoleposť a energickosť - pripomína kovový ingot opracovaný na obrábacom stroji; nášľapné prahy vytesané do bokov zase vyvažujú dizajn s úžitkovými vlastnosťami.

Robustnosť SUV pri pohľade zozadu zdôrazňuje veľký a výrazný šesťuholník, zdanlivo vyrezaný z kovového ingotu. Koncové svetlá v tvare T používajú rovnaký dizajnérsky vzor na prednej časti vozidla.

K ľahkej ovládateľnosti prispieva horizontálny prístrojový panel a funkčný dizajn. Horizontálny motív je ešte viac zdôraznený krivkami v odtieni medi na prístrojovom paneli. Hore nad stredovým panelom sú spínače v tvare klávesnice, opäť v horizontálnej rovine; predné madlo funguje aj ako opierka pre dlaň pre jednoduchšie používanie spínačov. Funkcie sú prezentované intuitívne, sú okamžite zrozumiteľné aj pri rýchlom pohľade a použitie každého prvku potvrdzuje zreteľná spätná väzba.

MMC kladie dôraz na dizajn, ktorý vodičovi dodáva ešte väčší pocit bezpečia. Na plochu čelného skla sa graficky premietajú všetky dôležité údaje, napr. správanie vozidla, rozpoznávanie terénu a odporúčanie optimálnej stopy.

(2) Ľahké a kompaktné pohonné ústrojenstvo PHEV

Elektrickú energiu v rámci nového plug-in hybridného pohonu (PHEV) namiesto klasického spaľovacieho motora zabezpečuje ľahká a kompaktná plynová turbína. S rastúcimi snahami o ochranu životného prostredia a v súlade s trendom downsizingu skúma tento koncept technologické možnosti zástavby pohonného ústrojenstva PHEV do malého SUV. Generátor na báze plynovej turbíny ponúka vysoký výkon v pomere k daným rozmerom a hmotnosti.

Ďalšou výhodou plynovej turbíny je flexibilita čo do používaného paliva (nafta, kerozín a lieh), ktoré je možné zvoliť v závislosti od regiónu. Čisté sú aj splodiny v súlade s nárokmi na ochranu životného prostredia a efektívne využívanie energií.

(3) Elektrický pohon 4WD

MMC si zakladá na spojenie systému integrovaného riadenia dynamiky vozidla S-AWC*4 s pohonom všetkých kolies pomocou štvorice elektromotorov (Quad Motor 4WD) a jednotkami aktívnej kontroly stáčania okolo zvislej osi (AYC)*5 na oboch nápravách. Vďaka elektrickému ovládaniu brzdových strmeňov je ďalej zaručená rýchla odozva a vysoká presnosť regulácie hnacej aj brzdnej sily na všetkých štyroch kolesách, rovnako tak ako markantné zlepšenie vlastností z pohľadu zatáčania a držania stopy. Ak sa pri jazde v teréne začnú dve kolesá pretáčať, vďaka schopnosti prenášať optimálnu hnaciu silu na všetky štyri kolesá vozidlo neuviazne, lebo sila sa prenáša na zostávajúce dve kolesá, ktoré sú v kontakte so zemou. MMC tak prináša pôžitok z bezpečnej jazdy, kedy sa vodič za všetkých podmienok cíti pevne spojený so svojim vozidlom, či už pri každodennom dochádzaní alebo prekonávaní nerovných úsekov; opojný môže byť aj nový zážitok pri otáčaní vozidla o 180°, kedy vozidlo dokáže otáčať ľavými a pravými kolesami v opačnom smere.

(4) Pokročilé technológie na podporu riadenia a technológie preventívnej bezpečnosti

Vozidlo je vybavené rozhraním HMI (Human Machine Interface) pre zobrazovanie najrôznejších informácií zistených pomocou senzorov, vrátane vyspelých optických senzorov na čelnom skle s podporou rozšírenej reality (AR). Keďže sa na čelnom skle s podporou AR zobrazujú informácie o vozidle, vozovke a okolitej doprave, môže vodič presne a pohotovo rozhodovať aj za zhoršenej viditeľnosti.

Koncepčné vozidlo vybavené systémom MI-PILOT (budúcej generácie technológie na podporu riadenia) poskytuje vodičovi podporu nielen na diaľniciach a bežných cestách, ale aj v teréne.

MI-TECH CONCEPT
MI-TECH CONCEPT

SUPER HEIGHT K-WAGON Concept - základný prehľad

Koncepčná štúdia SUPER HEIGHT K-WAGON Concept je ukážkou budúcej generácie vysokého kombi z kategórie minivozidiel Kei car, určeného pre vodičov, ktorí chcú cestovať na stále nové miesta a dlhšie vzdialenosti. Vozidlo prináša veľkoryso otvorený priestor vďaka karosárskemu stvárneniu „super height Kei" a tiež jazdné schopnosti a funkčnosť, ktorá je v tejto kategórii vozidiel požadovaná; okrem toho sa však pýši dizajnom vyjadrujúcim jedinečný charakter vozidiel typu SUV od MMC.

(1) Dizajn vyjadrujúci robustný charakter SUV

Dizajn prednej časti vozidla vychádza z koncepcie dynamického štítu od MMC, v tomto prípade v kombinácii s lakovanou oceľovou lištou v kolmom postavení voči vodorovne stvárnenej maske chladiča.

Z profilu zaujme dynamickým charakterom so siluetou kabíny pracujúcou s dlhým rázvorom a plastickými charakteristickými krivkami. Okrem toho sú tu čierne dekory prahov karosérie a lemy blatníkov na zdôraznenie charakteru a jedinečnosti SUV.

Použitá farebná schéma je spojená s osobnosťou vodičov túžiacich po aktívnom živote vonku; lakovanie karosérie je dvojfarebnou kombináciou olivovo zelenej a bielej so striebornými strešnými lyžinami. V záujme jednotného vzhľadu sú kolesá lakované v rovnakom odtieni ako karoséria.

(2) Pohodlie na vrchole triedy, rafinovaný interiér

Vozidlo ponúka veľkoryso otvorený interiér daný karosériou "super height Kei"; vzhľadom na potenciálne rodinné využitie sa kladie dôraz najmä na veľký priestor pre pasažierov na zadných sedadlách. Vďaka zadnému otvoru dverí a miestu pre nohy na zadných sedadlách, najväčšiemu v danej triede, je garantované pohodlie všetkých cestujúcich.
Elegantný a luxusný interiér stavia na motíve hnedej so všadeprítomnými oranžovými akcentami. Umelú kožu na sedadlách skrášľuje diamantový vzor prešívania, evokujúci luxusnú atmosféru.

(3) Agilné jazdné schopnosti, vyspelé systémy na podporu riadenia a bezpečnosť

SUPER HEIGHT K-WAGON Concept, vybavený výkonným motorom a prevodovkou CVT, prináša svižné bezproblémové cestovanie vo všetkých rýchlostných zónach.

MMC svoj koncept vybavila paketom technológií preventívnej bezpečnosti e-Assist - vrátane systému MI-PILOT na udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu na diaľnici, systému zmierňovanie následkov čelnej kolízie pomocou brzdenia a systému proti nechcenému zrýchleniu vozidla - vďaka ktorým je tento automobil zaradený do kategórie Support Car S Wide podľa klasifikácie japonského Ministerstva hospodárstva; MMC touto cestou znižuje únavu vodiča pri súčasnom zvýšení bezpečnosti a pocitu bezpečia celej posádky.

SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT
SUPER HEIGHT K-WAGON CONCEPT

MITSUBISHI Engelberg TOURER - základný prehľad

SUV s tromi radmi sedadiel a označením MITSUBISHI Engelberg Tourer využíva systém pohonu „Twin Motor PHEV" od MMC, odladený a vyskúšaný v modeli Outlander PHEV; ten dopĺňa o technológiu elektrifikácie budúcej generácie a systém riadenia pohonu všetkých kolies.

(1) Hnacie ústrojenstvo PHEV

Vysokokapacitná batéria sústavy pohonu je zabudovaná pod podlahou medzi nápravami. Pohonné ústrojenstvo PHEV využíva systém pohonu Twin Motor od MMC, ktorý zahŕňa vysoko výkonné a hospodárne elektromotory vpredu aj vzadu; systém bol okrem toho navrhnutý ako priestorovo úspornejší a jeho usporiadanie prináša viac miesta pre posádku, vrátane varianty s tromi radmi sedadiel.

MITSUBISHI Engelberg TOURER vykazuje dojazd čisto na elektrinu viac ako 70 km (podľa metodiky WLTP)*6; pri plne nabitej batérii a s plnou nádržou paliva ponúkne celkový dojazd viac ako 700 km (podľa WLTP). Posádka si tak môže vychutnávať hladkú, dynamickú, ale súčasne aj tichú jazdu s elektromobilom na dlhších cestách.

(2) Sústava pohonu 4WD

Systém využíva technológiu AYC pre rozdeľovanie hnacej sily medzi dvojicu predných kolies spoločne so stálym pohonom všetkých kolies (full-time 4WD) na báze dvojice elektromotorov (Twin Motor), ktorý zahŕňa vysoko výkonné a účinné elektromotory na oboch nápravách. Uvedené riešenie sa využíva spoločne s integrovaným systémom pohonu všetkých kolies S-AWC od MMC, ktorý prináša zásadné zlepšenie jazdných schopností vozidla - riadenia, zatáčania a brzdenia - spoločným riadením brzdnej sily na jednotlivých kolesách (systém ABS) a výkonu predného aj zadného elektromotora (aktívne riadenie stability, systém ASC*7).

ENGELBERG TOURER
ENGELBERG TOURER

*1: Novinárske dni: 23. a 24. októbra; dni pre širokú verejnosť od 25. októbra do 4. novembra 2019.
*2: "M" v označení "MI-TECH" zastupuje značku Mitsubishi, zatiaľ čo "I" tu vyjadruje inteligentný, vynaliezavý (Ingenious) a nápaditý (inspired). "Tech" je skrátené označenie pre technológie; všetko dohromady vyjadruje skutočnosť, že vozidlo je bohato vybavené najrôznejšími technológiami budúcnosti od MMC.
*3: "Drive your Ambition" je slogan značky s odkazom na jej zasadenie vyrábať vozidlá, ktoré napĺňajú túžby vodičov po rozširovaní si obzorv a púšťaní sa do nových dobrodružstiev.
*4: skratka pre Super All Wheel Control.
*5: skratka pre Active Yaw Control (aktívna kontrola stáčania okolo zvislej osi). Systém regulujúci hnaciu a brzdnú silu kolies na ľavej aj pravej strane vozidla za neustáleho vyhodnocovania zásahov zo strany vodiča a správania vozidla na základe informácií o uhle natočenia kolies, rýchlosti stáčania, hnacieho momentu, tlaku v brzdovej sústave, otáčok kolies a ďalších parametrov. Výsledkom je správanie vozidla v presnom súlade so zámerom vodiča.
*6: Laboratórne meranie používa metodiku WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).
Spotreba paliva a emisie CO2 (mesto / mimo mesto / diaľnica) sú priemerné hodnoty niekoľkých meraní.
*7: skratka pre Active Stability Control (aktívne riadenie stability). Systém potláča prejavy nestability správania vozidla v dôsledku klzkého povrchu vozovky a náhlych zásahov do riadenia.