(október 1974)
Európa ako referenčný trh
Tokio / Bratislava, 19. októbra 2017 – Mitsubishi Motors nadväzuje na slávne míľniky a v októbri roku 2014 oslavuje štyridsiate výročie svojho nepretržitého pôsobenia na nanajvýš strategickom európskom trhu, kde rozvíja aktivity už od svojej prvej prezentácie na Londýnskom autosalóne v októbri 1974. A nie je to náhoda, že práve v Európe uvádza aj svoj priekopnícky model Outlander PHEV
V Európe, ktorá je najnáročnejším zo všetkých svetových trhov, s najinformovanejšími zákazníkmi, najprísnejšími reguláciami na svete (bezpečnosť, emisné normy a pod.) A zrejme najtalentovanejším konkurentmi, čo si nepochybne žiada nadpriemerné riešenia. Európa je preto referenčným trhom pre všetkých globálnych hráčov, ktorí to myslia vážne.
Vozidlá značky Mitsubishi sa v niekoľkých európskych krajinách sporadicky objavovali už skôr, najmä v Španielsku (1956) a Grécku (1963), avšak programový export vozidiel Mitsubishi do Európy začal až vďaka jedinečnej dohode z februára 1970, kedy sa Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) dohodla s Chrysler Corporation na tom, že MHI: 1) vyčlení svoju existujúcu automobilovú divíziu a 2) spojí sily s automobilkou Chrysler za účelom vytvorenia spoločnosti "Mitsubishi Motors Corporation" (MMC).
V dôsledku ďalšieho samostatného dojednania sa MMC od septembra 1971 stala spoločnou korporáciou vo vlastníctve MHI (85%) a Chrysler Corporation (15%).
Kvôli obmedzeniam tejto dohody však predaje vozidiel Mitsubishi Motors na európskych trhoch neboli príliš veľké (celkovo sa jednalo iba o 4 861 vozidiel v rokoch 1971 až 1975), a to dokonca v čase, keď predaje iných japonských značiek prudko stúpali, a to z pôvodných 16 458 vozidiel v roku 1965 na 126 275 kusov v roku 1970, či dokonca 528 486 vozidiel v roku 1975.
Nakoniec sa v roku 1974 MMC dohodla s firmou Chrysler International na vlastných predajných a marketingových aktivitách MMC v rámci európskych trhov.
Vďaka tejto dohode bolo možné udeľovať distribučné práva nezávislým spoločnostiam, najprv v Belgicku a Luxembursku (august 1974), po niekoľkých týždňoch aj v Holandsku a Veľkej Británii, teda krajine, kde v októbri 1974 automobilka Mitsubishi Motors na Londýnskom autosalóne oficiálne odčtartovala svoju pôsobnosť na európskych trhoch .
Na prelomovom autosalóne sa súčasne predstavili modely Lancer a Galant a potom sa v uvedenej štvorici krajín od roku 1975 začali ponúkať európskym zákazníkom, po podobne úspešnom predstavení na autosalóne v Bruseli a na autosalóne v Amsterdame (AutoRAI).
Postupne potom nasledoval aj zvyšok Európy, či už otvorením dovozu japonských vozidiel (Nemecko v roku 1977 atď.) alebo s obmedzujúcimi kvótami (Francúzsko v roku 1978 atď.).
Medzitým došlo k ukončeniu dohody s Chrysler International (v auguste 1982), pričom MMC sa už v roku 1977 pochválila svojím prvým kontaktným zastúpením v Rotterdame, ktoré sa stalo predchodcom dnešnej spoločnosti Mitsubishi Motors Europe B.V., ktorá v Holandsku stále sídli.
1956: V Európe bol zahájený predaj prvých vozidiel značky Mitsubishi – najskôr v Španielsku, následne v Grécku (od r. 1963).
1970: Založenie Mitsubishi Motors Corporation (MMC) na základe dohody medzi Mitsubishi Heavy Industries Co. a Chrysler Corporation.
1974: Chrysler povoľuje MMC predávať v Európe pod vlastným menom:
1975: Začiatok predaja v uvedenej trojici krajín (modely Lancer a Galant).
1977: Prvé kontaktné zastúpenie (Rotterdam, Holandsko):
Prvé víťazstvo v európskej Rally (Lancer - víťaz kategórie na Rally 1 000 jazier).
1982: Ukončenie distribučnej zmluvy s Chrysler International S.A.
1985: Kontaktné zastúpenie sa presúva do nemeckého Frankfurtu.
1989: Otvorenie Európskeho Výskumného a Vývojového Centra neďaleko Frankfurtu (Nemecko).
1991: Začiatok činnosti v Rusku.
1993: Otvorenie Centrály pre Predaj a Marketing pre Európu (MMSE) neďaleko Amsterdamu (Holandsko).
1995: Predstavenie modelu Carisma, prvého produktu MMC určeného špeciálne pre európske trhy (zdieľaná platforma s vozidlami Volvo - výroba v NedCar).
2001: Mitsubishi Motors sa stáva 100% majiteľom NedCar.
2004: Predstavenie modelu Colt určeného výhradne pre európske trhy (zdieľaná platforma s vozidlami DaimlerChrysler - výroba v NedCar).
Colt získava cenu "Das Goldene Lenkrad" (Zlatý volant) nemeckého nedeľného listu "Bild am Sonntag" nakladateľstva Axel Springer AG.
2007: Rusko vyčlenené ako samostatný predajný región po oddelení od Mitsubishi Motors Europe.
2010: Spustenie výroby vo výrobnom závode v Kaluge v Rusku ("PCMA Rus", spoločný podnik s kapitálovou účasťou PSA - 70% a MMC - 30%) *.
Na európskych trhoch bol predstavený i-MiEV ako čistý elektromobil do mesta.
2012: Výrobný závod NedCar odpredaný VDL Groep B.V. za symbolické 1 Euro (s garanciou zachovania pracovných miest).
MMC preberá 9% podiel v ruskom distribučnom podniku (v máji 2013 následne premenovaný na "MMC Rus").
2013: Na európskych trhoch sa predstavuje plug-in hybridný Outlander PHEV.
Spoločnosť Mitsubishi Motors Europe sa presúva do novej centrály neďaleko Maastrichtu.
2014: Outlander PHEV sa stáva najpredávanejším plug-in hybridom v Európe (a toto postavenie si drží dodnes).
2015: Rok návratu (do rally súťaže Baja Portalegre v Portugalsku, k predkrízovým predajom na úrovni 174 295 vozidiel* atď.).
2016: Vozidlá SUV* MMC v Európe dosiahli predajný podiel 77%, pričom podiel elektromobilov a plug-in hybridov predstavoval 14%.
2017: Predstavenie modelu Eclipse Cross - prvého zástupcu novej generácie SUV od Mitsubishi Motors
MMC je japonská automobilka s celosvetovou pôsobnosťou, pýšiaca sa konkurenčnou výhodou v oblasti pick-upov aj vozidiel SUV, najmä v oblasti regiónu ASEAN. Automobilka v roku 2009 predstavila svoj prvý sériovo vyrábaný elektromobil (i-MiEV), po ktorom v roku 2013 nasledoval model Outlander PHEV - prvé plug-in hybridné SUV s pohonom 4WD a s dvojicou elektromotorov. MMC po celom svete zamestnáva na 30 tisíc ľudí. Výrobné závody MMC nájdeme v Japonsku, Thajsku, Číne, Indonézii, na Filipínach a v Rusku. Zásadnú úlohu v raste MMC zohrávajú napr. modely Pajero Sport, L200 / Triton a Outlander. Celosvetové predaje tejto automobilky vo fiškálnom roku 2016 dosiahli 926 000 vozidiel. Čisté tržby MMC za fiškálny rok 2016 dosiahli objem 1,9 bilióna jenov. Spoločnosť MMC je kótovaná na tokijskej burze cenných papierov.